Kalam Suci

Pages

Sunday, March 20, 2011

Sebelum Mata Terlena

Hijjaz

Sebelum Terlena

Sebelum mata terlena
Di buaian malam gelita
Tafakurku di pembaringan
Mengenangkan nasib diri

Yang kerdil lemah dan bersalut dosa
Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
Membawa dosa yang menggunung tinggi
Terkapai ku mencari limpahan hidayahMu

Agar terlerai kesangsian hati ini
Sekadar air mata tak mampu
Membasuhi dosa ini

Sebelum mata terlena
Dengarlah rintihan hati ini
Tuhan beratnya dosaku
Tak daya kupikul sendiri

Hanyalah rahmat dan kasih sayangmu
Yang dapat meringankan hulurkan maghfirahmu
Andainya esok bukan milikku lagi
Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi

Sebelum berangkat pergi ke daerah sana
Lepaskan beban ini
Yang mencengkam jiwa dan ragaku

Selimuti diriku
Dengan sutra kasih sayangmu
Agar lena nanti kumimpikan
Syurga yang indah abadi

Pabila ku terjaga
Dapat lagi kurasai
Betapa harumnya
Wangian syurga firdausi.. Oh Ilahi

Di sepertiga malam
Sujudku menghambakan diri
Akan kuteruskan pengabdianku padamu


Sumbangan Putera Izfiq & Maulana Nik

Subahanallah... 

Sungguh lunak suara Munif Ahmad memperdengarkan lagu ini..Tambahan pula, dia menyanyikan lagu sebegini...sungguh ikhlas hatinya menyampaikan mesej ini kepada para pendengar...moga2 dia dirahmati Allah Taala...walaupun x pandai sangat nak nyanyi sebab suara x berapa merdu.tapi dapat dengar nyanyian Munif Ahmad pun jadilah...asalakan mesej ini sampai ke hati2 seperti ana n hati antum semua...Bagi ana, lagu ni membawa maksud yang amat yang mendalam kepada seorang yang mengaku hamba kepada TuhanNya, Rabbul Jalil...

Tertitis juga air mata ini bila mengenangkan dosa yang telah ku lakukan. Astaghfirullah..Astaghfirullah...Astaghfirullah..hanya itu yang ana mampu ucapkan....

terkenang segala kata2 nasihat sebelum ini yang rancak ana tuturkan kepada saudara2 n sahabat handai supaya selalu melakukan kebaikan n meninggalkan keburukan..namun, timbul kesedihan dan persoalan yang ligat bermain di minda ini..Adakah aku dah mengamalkan apa yang telah dikeluarkan daripada bibir ini? Subahanallah..aku sedar amat berat kemurkaan Allah bagi orang yang tdak mengamalkan sesuatu yang telah ia pesankan kepada si fulan yang lain..Astaghfirullah...marilah kita renungkan bersama wahai rakan2 sekalian...firman Allah Taala:
"wahai orang yang beriman, mengapa kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya?. Amat besar kebenciannya di sisi Allah bahawa kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya"(Surah As-Saff,ayat 2-3)

Jelas Allah telah mengingatkan kita hal tersebut...tapi..ye lah..hati yang sudah berkarat  dan diselaputi dosa pula ini, begitu lemah untuk mengamalkannya..hanya dengan bantuan Allah kita dapat mengamalaknya...

"Ya Allah, begitu besar ujianMu terhadap diri ini..kadang2, tidak tertahan hati ini untuk mengharunginya....Susungguhnya, Engkaulah yang mengetahui segala hikmah di sebalik segala musibah ini..Andainya, ujian yang kau berikan ini bertujuan untuk menghapuskan titik2 hitam di hati ku ini, maka begitu nikmat aku berada di dalam ujianMu ini dan sabarkanlah hatiku untuk menempuhinya... Ya Allah..Hanya Engkau sumber untuk aku mendapat kekuatan...

Bayangkan......

cuba kita bayangkan..bagaimana rasanya jika kita pernah berpesan sesuatu yang baik kepada si fulan, tetiba dia mengetahui yang kita x pernah beramal dengannya. Mesti sedikit demi sedikit insan tersebut cuba menjauhkan diri dia daripda kita..kan??..dan sememangnya kita xnak perkara sebegini berlaku n mesti kta akan rasa tidak senang jika orang cuba menjauhkan diri mereka daripada kita..itu baru manusia..belum lagi dengan Allah Taala...lebih2 lagi kita tidak akan pernah terlepas daripada diawasi olehNya...kita x pernah terlepas daripada setiap kejahatn yang kita lakukan walaupun sebesar zarah...pemerhatian Allah terhadap hambaNya amat halus...sihinggakan semut hitam yang berada di atas batu yang hitam dalam malam yang gelap gelita pun masih berada di bawah pengetahuan Allah...Subahanallah...sungguh teliti n adilnya Allah...subahanallah..

ceh...bestnya taip2 ni...moga2 Allah beri kekuatan kepada hati ini...

sekali lagi aku nak timbulkan persoalan n rakan2 sekalian...kuatkah aku nak mengamalkan segala yang telah aku coretkan ini...wahai rakan sekalian...kita tidak akan mampu melakukannya tanpa bantuan daripada Allah Taala yang mempunyai sebenar2 kekuatan...Hanya Dia yang memberi kekuatan kepada kita..


Jom la...sama2 kita memohon keampunan daripada Allah Taala supaya Allah menyucikan hati ini daripda titik2 hitam yang menghalang diri menerima hidayah daripadaNya.

Jadinya....

Sebelum Mata Terlena, Dengarlah Rintihan Hati Ini......
 
"Ya Allah, Aku memohon keampunan kepada Allah Yang Maha Agung, yang tiada tuhan melainkan Allah, Tuhan yang Hidup dan yang Kekal. Aku memohon taubat kepadaNya selaku taubatnya seorang hamba yang banyak dosa, yang tidak mempunyai daya upaya untuk berbuat mudarat atau manfaat untuk mati atau hidup mahupun bangkit nanti"
"Ya Allah, Engkaulah Tuhan kami, tiada tuhan melainkan Engkau yang telah menciptakan aku, dan akulah hamba-Mu. Dan akupun dalam ketentuan serta janji-Mu sedapat mungkin aku lakukan. Aku mohon berlindung kepada-Mu daripada segala kejahatan yang telah Engkau ciptakan, aku mengakui nikmat-Mu yang Engkau limpahkan kepadaku, sesungguhnya tiada yang dapat memberi pengampunan kecuali hanya Engkau"
 selalu memohon dengan Allah Taala..supaya kita diberikan kekuatan untuk mengamalkannya..kalau x boleh nak amalkan semua..sikit2 pun jadilah...bak kata pepatah, sikit-sikit, lama-lama jadi bukit..tak begitu?..mohonlah daripada Allah Taala dengan solat n sabar..
Firman Allah:

"Dan mintalah pertolongan(kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat. Sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang yang khusu'."(surah al baqarah, ayat 45)
sebelum mata ini terlena...jangan tunggu ia sampai masanya...jomla sama2 kita mengingatkan diri kita termasuk ana sendiri.....moga2 kita sama2 mendapat manfaat daripadanya...Wallahualam....


 

2 comments:

JOM SOLAT